• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Agenda
  • Inspiratie
  • Blog
  • Contact
Zita Schwab |  Coach in Rotterdam – www.zitaschwab.nl

Zita Schwab | Coach in Rotterdam - www.zitaschwab.nl

  • Ben jij dit?
  • Werk met Zita
  • Organisaties
  • Over Zita
    • Zita Schwab
    • CV
    • Publicaties
    • Registraties

Effe DIM-men

1 november 2020 door Zita Schwab Reageer

Heb je ook weleens te maken met een DIP-per (Iemand die bekwaam is in het Denken In Problemen)? Ik voel vaak direct een knoop in mijn maag en mijn compassie-knopje schiet AAN. Ik herken het ook zo; ik was vroeger namelijk een eersteklas DIP-per. Ik wist dat toen nog niet, dat je ook anders kon denken. Ik had gedachten en ik kon denken. Punt. Ik was me er nog niet van bewust dat ik in problemen dacht en dat ik zo mijn eigen problemen creërde.

Er zijn 5 woorden waar je de typische DIP-per aan herkent:

MAAR
‘Ik zou graag willen werken, maar ze zitten op mij niet te wachten.’
‘Ik wilde die fietser niet aanrijden, maar ik had echt vreselijk veel haast.’
Na maar komt de waarheid, het excuus.
Met ‘maar’ houd je je eigen deuren dicht, je komt geen stap vooruit. Da’s niet handig als je een doel wilt bereiken.
Vervang ‘maar’ door ‘en’ en je krijgt heel andere resultaten en andere communicatie. ‘En’ verbindt, ‘maar’ verbreekt contact.
‘Ik zou best ‘maar’ in mijn communicatie door ‘en’ willen vervangen, en dat is nog niet zo gemakkelijk.

MOETEN
‘Ik moet naar de tandarts.’
‘Ik moet naar een verjaardag.’
‘Ik moet stoppen met roken.’
‘Jij moet eens naar mij luisteren.’
‘Ik moet het accepteren.’
Nu gaan ‘moeten’ en ‘accepteren’ sowieso niet in dezelfde zin. En…. we moeten helemaal niets. Ja maar…. Nee! We moeten niets. Jij ook niet. Als je besluit om iets te doen of te laten dan kun je ook zeggen dat je het wilt, of dat je het mag of dat je ervoor kiest. Als je ‘moeten’ uit je vocabulaire haalt dan zul je veel meer regie ervaren en fijnere gesprekken hebben.

MOEILIJK
DIP-ers vertellen nog al eens dat ze iets moeilijk vinden. Okee, het woord ‘uitdaging’ raakt inmiddels ook een beetje uit. Wat dacht je er van om het woord moeilijk voortaan te vervangen door ‘nog niet zo gemakkelijk’. Dat geeft een hele andere energie.
Moeilijk klinkt moeilijk, voelt moeilijk, zwaar, pffff…moeilijkkkkkk.
Makkelijk, is vrolijker, licht, geeft een goed gevoel want het klinkt al makkelijk.
Het is een kwestie van een nieuwe gewoonte er van maken. En als je eens terugvalt naar het oude kun je ook tegen jezelf zeggen: ‘Dat vind ik nog niet zo gemakkelijk.’

PROBEREN
Proberen! Vroeger was ik er druk mee. Ik heb van alles geprobeerd. (Her)Ken je dat? ‘Ja ik ga proberen om er bij te zijn!’ ‘Ik probeer dat morgen te regelen.’ ‘Ik ga mijn uiterste best doen om het te proberen.’
Proberen is geen werkwoord mensen!! Of in ieder geval geen werkwoord dat het geprobeerde oplevert. En proberen wordt ook weleens gebruikt wanneer men (nog) geen keuze durft te maken. Proberen levert uiteindelijk niets op. Je doet iets, of je doet iets niet. Net als in die reclame: Make a choice!

WAAROM
Waarom ga je met de trein? Waarom ga je niet naar die verjaardag? Waarom heb je geen geld? Het woordje waarom vraagt om een reden. Daarom kan het ook gebeuren dat mensen zich aangevallen voelen als je hun vraagt naar het ‘waarom’. Het verbreekt eerder contact dan dat het verbind.
Vervang ‘waarom’ door te informeren naar het proces in plaats van naar de reden; ‘Hoe komt het dat je met de trein wilt gaan?’ ‘Wat maakt dat je geen geld meer hebt?’ ‘Wat zorgt ervoor dat je niet naar die verjaardag wilt gaan?’

Met wat oefening kan de beste DIP-per ff DIM-men (Denken In Mogelijkheden)

Categorie: Persoonlijk Leiderschap Tags: oplossingen, taal

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op de hoogte blijven?

Graag houd ik je op de hoogte van activiteiten en ontwikkelingen. Ik ga vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. ​
​Voor meer info: bekijk de privacyverklaring.

  • ©2023 – Zita Schwab
  • T 010-304 6116
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Colofon
  • Contact